سیاسی-انقلابی

فیلم بادی که در مرغزار می‌وزد The Wind That Shakes the Barley 2006

استعمار و سلطه‌ی کشورهای قدرتمند سرمایه‌داری و در راس آ‌ن‌ها انگلستان، محدود به کشورهای آسیایی و آفریقایی نمی‌شود. ملت ایرلند‌ یکی از قربانیان سلطه‌گری و خشونت‌های وحشیانه‌‌ی سیاست‌های انگلستان بوده‌است. ایرلندی‌هایی که نه رنگ پوست و نه زبان‌شان تفاوتی با ملت انگلستان نداشت و ملتی هم زبان در همسایگی انگلستان هستند. با این حال سال‌ها تحت ستم و تبعیض دولت انگلستان قرار داشتند و شدیدترین خشونت‌ها و ستمگری‌ها را تحمل می‌کردند. با این وجود مقاومت آنان علیه این سلطه و تبعیض در تاریخ ماندگار شد و بعد از یک دوره مبارزه‌ی سرسختانه و انقلابی علیه انگلستان موفق شدند از زیر سلطه‌ی این کشور خارج شده و استقلال ملی خود را به دست آورند. مبارزه‌‌ای که علی‌رغم تمام فراز و فرود‌ها و تناقض‌هایی که داشت دو نکته را برای ما روشن می‌کند. اول این‌که چهره‌ای که قدرت‌های غربی و اروپایی از انسان دوستی و حفظ حقوق بشر از خود به نمایش می‌گذارند در پسش سبعانه‌ترین جنایتها علیه ملت‌های مظلوم و انسان‌های رنج‌دیده نهفته است. دوم این‌که سلطه و ستم قدرت‌های سرمایه‌داری نه بر اساس زبان و نژاد قربانیان بلکه بر منطقی پیشینی‌تر استوار است. منطقی که منافع سرمایه‌داران آن را تعیین می‌کند. بنابراین جای تعجب نخواهد داشت که در خود این کشورها سلطه‌ای از جانب سرمایه‌داران علیه کارگران و زحمتکشان هم‌وطنشان هم اعمال شود. بنابراین نگاه دقیق به رخدادهای تاریخی همچون جنگ استقلال ایرلند به درک صحیح ما از وضعیت حال حاضر بسیار کمک خواهد کرد.
فیلم بادی که در مرغزار می‌وزد The Wind That Shakes the Barley 2006
 
کن لوچ کارگردان متعهد و دوست‌داشتنی انگلیسی در فیلم درخشان «بادی که در مرغزار می‌وزد» با همان روایت‌گری صبورانه و دقیقش این بار به روایت مبارزه‌ی قهرمانانه ایرلندی‌ها علیه سلطه‌ی انگلستان می‌پردازد. لوچ در این فیلم نه تحت تاثیر اخلاقیات زاهدمنشانه‌ی صلح‌طلبی از به تصویر کشیدن و دفاع از خشونت انقلابی ابایی دارد و نه برای جلب مخاطب مانند فیلم‌های هالیوودی در روایت این خشونت‌ها اغراق می‌کند. آقای لوچ آن‌قدر متعهد است که مبارزه‌ی ایرلندی‌ها را تا انتها دنبال کند و با افشای جریان محافظه‌کار، از جریان انقلابی در مبارزات ایرلند دفاع ‌کند. او با همان سکانس‌های دیالوگ‌محور معروفش تا انتها می‌کوشد علی‌رغم دفاع از مبارزات ایرلندی‌ها تناقضات موجود در بین آن‌ها و دلایل اختلافاتشان را برای مخاطب روشن کند. بیش از این ادامه نمی‌دهیم و توصیه می‌کنیم برای شناخت بیش‌تر از تحولات منجر به استقلال ایرلند به تماشای شاهکار آقای لوچ بنشینید.دانلود فیلم نسخه دوبله به همراه زیرنویس فارسی


دانلود فیلم بادی که در مرغزار می‌وزد

یک دیدگاه

  1. فیلم فوق‌العاده‌ای است. به نظر من بهترین فیلم کن لوچ است. موسیقی فیلم نیز شاهکار است.
    از همه مهم‌تر به نظرم پایان فیلم است. موسیقی‌ای پخش می‌شود که در طول فیلم برای تمرین مبارزان پخش می‌شد و به نظرم هدف از پخش آن این است که، حتی با کشتن مبارزان، مبارزه همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا